A match made in heaven / Un matrimonio hecho en el cielo 

A Trio of Jazz players in downtown during the monthly “Downtown Arts Walk”, Los Angeles (December, 2017)

(versión en castellano, abajo) Just like Beignets & Coffee, Jazz and the City is a match made in heaven. Jazz loves the City and the City loves Jazz  in return.  How come so?

Music history gives us some hints. Jazz is the child of city dwellers. Jazz wasn’t born in the midst of the American prairies. Jazz didn’t spring from the minds of Cowboys or of Native Americans. The origins of Jazz can be traced back to the New Orleans of the early 20th century.  African Americans started it all in the Crescent City. Early Jazz musicians played together, experimented together and created music together in a melting pot of cultures and traditions that could only be found in a city like New Orleans. Other cities eventually followed suit: Kansas City, Chicago, New York, San Francisco…. and later on European cities like Berlin and Paris.

Take movies, for example. A marriage of black and white images of Paris in the 50’s and an intriguing trumpet played by Miles Davis resulted in a masterpiece of the “film noir”. Louis Malle’s movie “Elevator to the Gallows” (“Ascenseur pour l’echafaud”) illustrates how well Jazz and the City go together. Just like peanut butter & jelly . Or tequila & lime. As we watch Jeanne Moreau walk down the busy Parisian sidewalks at night, we can not imagine a better match than Miles Davis’ mysterious score.

Experience the damn thing by yourself.  Here goes a suggestion: drive your car through the urban landscapes of the downtown streets. Do it in the evening -or better yet, late at night, when there is little traffic- and hear the sounds of Miles Davis, John Coltrane or Thelonious Monk coming from your speakers. Watch the shining billboards, the neon of dive bars, the half-illuminated office buildings, the multi-color traffic lights, myriad reflections on the wet pavement, a crescent moon nearing the horizon. Watch the pedestrians walk hastily on the sidewalks, women in high heels, men wearing trench coats and hats. Do it while the trumpet plays in the background. There are foods that love each other. Then there is the City and Jazz music. Just like Dark Chocolate and a glass of Malbec *

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Tal como las “beignets” y el café, el Jazz y la Ciudad es un matrimonio hecho en el cielo. El Jazz ama a la Ciudad y la Ciudad lo ama de vuelta. Y cómo así?

La historia de la música nos da algunas claves. El Jazz es hijo de los habitantes de la ciudad. El Jazz no nació en el medio de las praderas norteamericanas. El Jazz no surgió de la cabeza del colonizador blanco ni fué invención del indio americano. El Jazz se  originó en Nueva Orleans al principio del siglo veinte. El Jazz es invención de negros norteamericanos que vivían en Nueva Orleans. Aquellos músicos tocaban, experimentaban y creaban música en conjunto: una verdadera fusión cultural y de tradiciones que sólo podía encontrarse en ciudades como Nueva Orleans. Otras ciudades pronto siguieron el ejemplo: Kansas City, Nueva York, San Francisco…. y luego ciudades europeas como Berlín y París,

Por ejemplo, las películas. Una obra maestra del “film noir” nació al combinar las imágenes en blanco y negro de un París de los años cincuenta con el misterioso fondo musical de Miles Davis. La película “Ascensor para el Cadalso” (“Ascenseur pour l’echafaud”) de Louis Malle ilustra lo bien que combinan el Jazz y la Ciudad. Como mantequilla de maní y mermelada. O como tequila y limón. Vemos a Jeanne Moreau caminar por las aceras congestionadas de un París nocturno y es difícil imaginar un mejor acento musical que la banda sonora de Miles Davis y su trompeta.

Experimente el asunto usted mismo. Aquí va una sugerencia: maneje su auto a través del paisaje urbano del centro de la ciudad. Hágalo al caer el sol o, mejor aún, bien adentrada la noche -cuando no hay tráfico vehicular-  y escuche usted los sonidos de un Miles Davis, un John Coltrane o un Thelonious Monk. Observe usted el neón de los bares mientras escucha la trompeta o el saxofón por los autoparlantes del automóvil. Mire las vallas publicitarias brillantes, los rascacielos medio-iluminados, las luces multicolores del tránsito reflejadas sobre el pavimento húmedo, una luna en cuarto creciente acercándose al horizonte citadino.  Observe a los peatones apurar el paso sobre las aceras, mujeres en tacones altos, hombres en sombreros y en gabardinas.  Hay matrimonios hechos en el cielo, como el del Chocolate Oscuro y un buen Malbec o como aquel del Jazz y la Ciudad *

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