Archetypal gestures / Gestos arquetípicos

Archetytical gestures

Archetytical gestures

Three (living) Graces, Los Angeles County Museum, Latin Jazz Festival, LACMA, Los Angeles, September (2015)

(Original post published in January 2016. This is a revised version. Versión en castellano, más abajo).

Human gestures transcend geographical boundaries or time constraints. No matter where an individual comes from: his or her gestures are universal and will not greatly differ from those of another human. Man repeats the same gestures time and time again, through generations. It is as if these gestures are ingrained in our genes and their manifestations are automatic. A simple smile, a hand wave, crossing the arms, head nodding, frowning, shoulder shrugging, crossing the legs, these body movements take place all over the world day in and day out, these gestures already existed in Middle Ages and in the Second World War. It is safe to say that bodily gestures are archetypes, models that set a pattern for repetition. Body language is depicted in countless artistic representations and casual photos. The image above can be associated with many other depictions of the Three Graces. For example, the sculpture in Plaza Las Tres Gracias, near Ciudad Universitaria, in Caracas, Venezuela (see photo below) shows a similar composition of three female bodies in embrace. Gestures replicate themselves almost unconsciously, ad infinitum, and this phenomenon escapes human will *

lastresgracias

Las Tres Gracias” sculpture by Pietro Ceccarelli in Caracas (based on original by Antonio Canova). Photo credit: Eudis Pérez.

Los gestos corporales vencen las fronteras geográficas y los límites temporales. No importa de dónde viene el individuo, la gestualidad humana es universal y no difiere mayormente. El hombre repite los mismos gestos una y otra vez a través de las generaciones. Es como si estos gestos estuvieran codificados en nuestros genes y vienen a manifestarse de la nada, de manera misteriosa. Una sonrisa, un saludo con la mano, cruzar los brazos, asentir con la cabeza, fruncir el ceño, apoyar la barbilla sobre la mano, un cruzar de piernas se repiten día tras días, igual en la China que en Irlanda, igual en los tiempos del imperio Romano que en la Segunda Guerra Mundial. Puede decirse que los gestos constituyen arquetipos, modelos que dan la pauta para la imitación. Así, la gestualidad del hombre aparece representada en obras de arte y en fotografías casuales. La imagen de arriba puede asociarse a múltiples representaciones artísticas de las Tres Gracias. Por ejemplo, la escultura de las Tres Gracias de la plaza homónima en la Ciudad Universitaria de Caracas (ver foto) muestra una composición similar. El gesto se reproduce de manera inconsciente y ad Infinitum, y esa decisión escapa a la voluntad misma del hombre *

1 Comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s