Still  but vibrant / Quieta pero vibrante

Fruit basket

Fruit basket

Basket with fruits and peppers, Ponca City, Oklahoma (2009)

(Versión en castellano sigue más abajo).

Even if still, nature is vibrant and constantly changing. At times the changes evolve so slowly that human mind is fooled. One has the illusion -delusion might be a better choice of word- that freezing time is within reach and thus guys like Paul Cézanne paint a picture like the one below. It’s only an illusion: change might be slow but it is unstoppable. Those tasty, appealing fruits are bound to decompose and turn into dust, the magnificent rose wilts and dies and even the hardest rocks on this earth are subject to erosion and dissolution, given enough time. Those paintings from Cézanne also follow the same law and will eventually become food for termites or fuel for fire. Domage! The question then becomes: should the work of Cézanne and every artist on this planet be described as futile? The answer is “yes”. Note, though, that futility then applies to every action taken by humans, artists or not. Every human activity is as futile as building sand castles. At the end of the day comes the ocean wave and destroys everything. Yet, this should not be used as a pretext to avoid action. An enormous joy comes from doing and undoing, and it is this joy in itself the sole justification for action. For the painter or the photographer, that joy lies in capturing on a canvas or a photography the splendor of nature in its transience . For the observer, the joy lies in the contemplation of the transient beauty *

Paul Cezanne, Plate of Apples

Paul Cézanne:  The plate of apples (1877), Art Institute, Chicago (2010)

Aún “muerta”, la naturaleza vibra y cambia sin cesar. En ocasiones, la transformación ocurre con tal lentitud que la mente humana se engaña. La ilusión de congelar el tiempo parece una empresa alcanzable y así pintores como Paul Cézanne pinta cuadros como el de arriba. Es sólo una ilusión: el cambio es lento pero es inevitable. Esas apetitosas frutas se descomponen y se transforman en polvo, la rosa magnífica se arruga y desaparece y hasta las rocas más duras se erosionan y dejan de ser rocas en el tiempo. Los cuadros de Cézanne también están sujetos a la misma ley y eventualmente también se transformarán en comida de termitas o en combustible para el fuego. ¡Qué lástima! ¿Es futil el proyecto de Cézanne y de cualquier otro artista? Si, lo es. Pero obsérvese usted que es tan futil como cualquier otro proyecto en esta vida. Toda actividad humana es equivalente a construir castillos en la arena. Al final, viene la ola marina y arrasa con todo. La futilidad, sin embargo, no es ni debe ser impedimento a embarcarnos en la acción. Una inmensa alegría reside en hacer y en deshacer, y es esa alegría el gran justificativo. Para el pintor o el fotógrafo, esa alegría se traduce en capturar la belleza, ese esplendor que es fugaz e inasible, en un lienzo o en una placa fotográfica. Para el observador de la obra, la alegría radica en la contemplación misma de lo perecedero *

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